La Generalitat ha presentat el PLATER, el pla que definirà quines zones de Catalunya es consideren aptes o prioritàries per instal·lar parcs eòlics i fotovoltaics.
Als mapes del pla apareixen espais del nostre entorn com Serra de Galliners, Can Ponsich i la franja entre Los Rosales i Can Barata, seguint la C-1413.
Es tracta d'espais amb valor natural, agrícola, paisatgístic i de connexió ecològica que podrien ser ocupats per aquestes instal·lacions.
En el cas de Sant Quirze, les zones afectades podrien arribar a representar prop del 16% del territori municipal.
I hi ha un altre aspecte important: el PLATER pot acabar condicionant o modificant el planejament municipal, fent que decisions sobre l'ús del territori es prenguin des de la Generalitat i no des del municipi.
La paradoxa és evident: mentre es fomenta la instal·lació de plaques a teulades, polígons i edificis públics, ara també es mira cap als espais naturals per continuar ampliant la producció renovable.
La transició energètica és necessària.
La pregunta és: cal ocupar espais naturals per fer-la possible?